فِمنوم، مجله ای برای بانوان و آقایان

مجله ای برای بانوان و آقایان

فِمنوم، مجله ای برای بانوان و آقایان

مجله ای برای بانوان و آقایان

مجله ای برای بانوان و آقایان، مجله ی بانوان، مجله ی آقایان

  • ۰
  • ۰
برخی آقایان با مبتلا شدن به بیماری تورم پروستات حس می کنند که دوره ی جوانی سر رسیده و کم کم باورشان می شود که وارد میانسالی شده اند. پروستات عارضه ای است که معمولا اکثر آقایان در میانسالی با آن دست و پنجه نرم می کنند. با روش های و درمان گیاهی زیر می توان تورم و التهابپروستات را مهار کرد.

پروستات کجای بدن است؟

پروستات از جمله غدد داخل بدن است که در زیر مثانه (bladder) قرار داشته و مجرای دفع ادرار را در بر گرفته است. سایز این غده به اندازه‌ یک گردو بوده و از طریق ترشح مایعی به هنگام انزال، تقویت اسپرم را بر عهده دارد. این غده فقط در بدن آقایان وجود دارد و معمولا تا سر و صدایش در نیامده آقایان حتی از وود چنین عضوی در بدن خود بی اطلاعند. مهمترین اختلالاتی که ممکن است در پروستات به وجود آید عبارتند از:

۱ سرطان پروستات که دومین سرطان کشنده در آقایان است. سرطان ریه در جایگاه نخست می باشد.

۲ـ بزرگ شدن (تورم و یا تومورغیرسرطانی) پروستات یا BPH معروف به هیپرپلازی یا هایپرتروفی پروستات

۳ـ التهاب پروستات (Prostatitis)

سرطان پروستات ناشی از رشد غیرقابل کنترل سلول‌های پروستات بوده و معمولاً دارای علائم ذیل می‌باشد:

تکرر ادرار به ویژه در شب، منقطع بودن ادرار، احساس درد و سوزش در هنگام خروج ادرار،‌ احساس درد در قسمت پایین کمر و لگن خاصره، وجود خون در ادرار.

التهاب  پروستات، شکل بی‌خطر بد کار کردن پروستات می‌باشد که اغلب معروف به BPH است. این بیماری با سن مردان رابطه مستقیم داشته و معمولا پس ۵۰ سالگی در آقایان بروز می‌نماید. تقریبا حدود پنجاه درصد مردان بالای ۵۰ ساله به این نوع از پروستات مبتلا هستند که در اثر اللتهاب یا متورم شدن (افزایش سایز) غده پروستات و به دلیل آلودگی‌های میکروبی موجود در مجاری ادراری به وجود می‌آید. این نوع پروستات نسبت به دو مورد دیگر غیر معمول‌تر است.

علاوه بر کنترل ژنتیکی کارکرد بد پروستات، رژیم غذایی نقش قابل توجهی‌ در عدم بروز این بیماری دارد.

چه عواملی در افزایش سرطان پروستات اهمیت دارند؟

۱ـ رژیم‌های حاوی خوراکی ها و غذاهای چرب (اسیدهای چرب اشباع شده) مانند چیپس و پفک، فست فود و گوشت‌ها به خصوص در افراد چاق.

۲ـ خوردن غذاهایی مانند کله پاچه و گوشت‌های حاوی اسید آراشیدونیک (این اسید چرب، زیرمجموعه اسیدهای چرب امگا  arachidonic acid) و گوشت‌های نپخته

۳ـ مصرف غذاهایی حاوی اسید آلفالینولنیک و یا وجود سطح بالای این ماده در خون

۴ـ مصرف گوشت قرمز به میزان زیاد

پروستات را با روش های خانگی درمان کنید

۱ـ مصرف فیبرهای گیاهی (حاوی سلولز و همی‌سلولز)  که در خرما فراوان یافت می شود و پروتئین‌های گیاهی در سویا  به دلیل داشتن ایزوفلاونی (isoflavonoids) به نام Genistein که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

۲ـ مصرف سبزیجات مانند انواع کلم‌ها (کلم گل، کلم پیچ، کلم بروکلی و...) به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر ایندول ـ کربونیل carbonyl ، گلوکاریک اسید(کلسیم‌ ـ ‌دی‌ ـ ‌‌گلوکارات) وسولفورافان.

۳ـ مصرف گوشت ماهی سالمون به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا۳
۴ـ مصرف سلنیوم، ویتامین‌های D و E و زینک.


التهاب پروستات که به ویژه بعد از ۵۰ سالگی، ناشی از بزرگ شدن غده پروستات است، مشکلاتی مانند مشکل در دفع ادرار، جریان ضعیف و منقطع بودن ادرار، تکرر ادرار به خصوص هنگام خواب، عدم توانایی دفع ادرار برای کوتاه مدت و احساس عدم تخلیه ی کامل مثانه پس از خروج ادرار را به همراه دارد. علاوه بر موارد فوق چنانچه تورم پروستات بیش تر از اندازه ی نرمال باشد، می‌تواند موجب اختلال در کار معده مانند اسهال، یبوست ، نارسایی کلیوی (مانند افزایش فشارخون و تپش قلب، عفونت پرده‌های اطراف قلب، رنگ پریدگی بستر ناخن) و  مشکلات عصبی گردد.
به منظور پیشگیری از تورم پروستات علاوه بر رعایت نکات ذکر شده، مصرف مواد غذایی حاوی مس و روی، آمینو اسیدها ی گلایسین، آلانین، گلوتامین و رنگدانه لیکوپن (رنگ قرمز گوجه فرنگی) بسیار مؤثر و حائز اهمیت می‌باشد.
پیش تر هم بیان شد که علت تورم پروستات، مشکلات باکتریایی است. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک‌هایی که طبق دستور پزشک متخصص انجام می‌گیرد، می‌تواند در درمان این عارضه مفید بشند. هم‌چنین انجام ورزش‌های متناسب می‌تواند تأثیرگذاری داروها را افزایش دهد.

در کنار مصرف مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلاء، چنانچه بیماری حاد شود، می‌توان از گیاهان دارویی مفید برای درمان اختلالات پروستات (به ویژه تورم) بهره جست. از جمله این گیاهان دارویی می‌توان به نخل اره‌ای ایرانی، گزنه، کدوی پوست کاغذی، کتان روغنی، شیرین بیان، قارچ گانودرما، جینسینگ آسیایی، تویا، سویا، ادریسی، دم‌اسب، ذرت، شبدر قرمز، چای سبز، انگور خرس، مِلون تلخ(خربزه وحشی)، بارهنگ(اسفرزه) آبی و خربزه درختی اشاره کرد که اینک به توضیح آنها می‌پردازیم:

گزنه


 گزنه یا (انجره)،  گیاهی گرم و خشک که از ساقه و ریشه ی آن برای درمان پروستات استفاده می‌ کنند. برای درمان تورم و التهاب پروستات با مصرف گزنه روزی سه وعده در هر نوبت یک قاشق از گزنه ی خشک و پودر شده ی گزنه را در یک فنجان آب جوش دم کرده، پس از ۱۵ دقیقه میل نمود. هم‌چنین دم کرده بخش ریشه ی گزنه هم در درمان تورم پروستات موثر است.

تخم کدو بذر برهنه
 دانه‌های کدوی طبی (کدوی بذر برهنه): این گیاه سالها قبل در ایران وجود نداشت و در چند سال اخیر توسط دکتر رضا امیدبیگی وارد کشور شده است. قسمت مورد استفاده ی دانه های کدوی طبی در درمان التهاب پروستات و عفونت مجاری ادراری، دانه‌های بدون پوست هستند که به صورت خام و یا فرآوری شده (روغن حاصل از دانه‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد دچار سوزش ادرار و یا پروستات می‌توانند روزی سه نوبت در هر نوبت بین ۱۰ تا ۱۵ عدد از دانه‌ها و یا در صورت دراختیار داشتن روغن آن، روزی سه نوبت در هر نوبت پانزده  تا بیست قطره از روغن را میل نمایند.

 نخل اره‌ای ایرانی


 نوعی نخل زینتی است که معمول در شرایط آب و هوایی گرم رشد می‌ کند قسمت مورد نیاز این گیاه میوه‌های رسیده ای به رنگ  سیاه مایل به کبود دارد که پس از خشک شدن استفاده می‌شود. این میوه معمولا به صورت‌های ذیل استفاده می‌شود: میوه خام خشک، چای خرما، پودر  خشک شده ی خرما و یا به صورت  قرص میوه و مایع

شیرین بیان

شیرین بیان  با طبیعت گرم و خشک که ریشه و ریزوم‌ها، بخش دارویی آن محسوب می‌شوند. اگر چه کاربرد اصلی این گیاه، درمان اختلالات مربوط به سیستم گوارش مثل زخم معده، زخم روده، زخم اثنی عشر و ورم معده و روده می‌باشد، اما در درمان تورم پروستات نیز مفید است. مصرف روزانه سه وعده  دم کرده پودر ریشه شیرین بیان، هر وعده یک قاشق چای‌خوری در یک لیوان آب جوش و پس از ۱۵ دقیقه میل نمودن، جهت درمان بسیار مؤثر می‌باشد. درصورت موجود نبودن پودر می‌توان از جوشانده ریشه‌های خرد شده استفاده نمود.

 

چای سبز

 چای سبز

چای سبز به لحاظ دارا بودن ماده‌ کوئرسیتین که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد، در درمان تورم پروستات مفید است. هم‌چنین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی این ماده، از چای سبز در درمان التهاب پروستات نیز استفاده فراوانی می‌شود. جهت مصرف می‌توان روزانه سه نوبت، هر نوبت یک قاشق مرباخوری از چای سبز را در یک لیوان آب جوش دم کرده، پس از ۱۵ دقیقه میل نمود.

 

کتان روغن

قسمت مورد استفاده این گیاه، دانه‌های آسیاب شده آن و یا روغن استخراج شده از دانه‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است دانه‌های کتان دارای طبیعت گرم و تر می‌‌باشند. جهت مصرف می‌توان روزانه سه نوبت هر نوبت یک قاشق مرباخوری از پودر کتان و یا یک قاشق چای‌خوری روغن دانه‌ها را مصرف نمود.

شبدر قرمز


دارای طبعی گرم و تر بوده و گل‌ها ی این گیاه خاصیت دارویی دارد. مصرف ۳ وعده در روز از جوشانده یک قاشق مرباخوری از گل‌های خشک شده آن و میل نمودن آن پس از ۱۵ دقیقه می‌تواند برای درمان تورم پروستات مفید باشد.

گیاه دم اسب

گیاهی است که در نواحی معتدل و مرطوب جهان یافت می‌گردد. طبع گیاه دم اسب سرد و خشک است و اندام مصرفی آن پیکر رویشی گیاه می‌باشد. به لحاظ وجود ماده سیلیکا دراین گیاه، مصرف آن می‌تواند التهاب‌های پروستات و مشکلات ادراری را به حداقل برساند. مصرف روزانه دو گرم از پودر گیاه خشک شده دم اسب برای درمان التهاب پروستات توصیه شده است. مصرف بیشتر آن عوارضی نظیر افزایش فشارخون را به دنبال خواهد داشت.


منبع:

https://www.femanom.com/بهداشت-و-پزشکی/درمان-پروستات-علل-پروستات-علائم-پروستات

  • ۹۷/۰۲/۲۹
  • sa ms

نظرات (۱)

به جای اینا میتونیم قرص مولتی ویتامین مصرف کنیم. اینکه پروستات بزرگ میشه یه زجر و عذاب واقعی هست. یه لوله می کنند توی اندام جنسی و از طریق لیزر غده را از بین می برن. بعد هم باید لوله پلاستیکی چند روز همونجا باشه. اصلا خیلی چندش اوره. من اگه به اون مرحله برسم خودمو زنده نمیزارم. 😠😠

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی